“We zijn elkaar tegengekomen. We zijn beginnen babbelen. We hadden alle drie terug goesting om samen te werken, dus we hadden het gevoel dat we dit moesten doen. Het is nog altijd de core Hooverphonic, die voor heel veel mensen synoniem staat met de band. Zo simpel is het.”
In een Antwerpse filmstudio gelegen tussen Park Spoor Noord en het Eilandje zitten Raymond Geerts en Alex Callier, rustig en gefocust te wachten tot de preproductie klaar is. Op het programma vandaag staan een fotoshoot en opnames van een videoclip die de twintigste verjaardag van hun evergreen ‘Mad About You’ luister moeten bijzetten. In de make-upstoel zit Geike Arnaert. U leest het goed. De zangeres die de klassieke song als geen ander weet te brengen met een mix van empathie, hartstocht en doorleefde passie. De iconische stem, die veel mensen levenslang fan maakte van de band, is terug. The Magnificent Three, zoals de Japanners hen zo passend omschreven, are back.
“Het zaadje is niet zo lang geleden geplant”, zegt Alex. “Geike belde me over iets praktisch. Het gesprek was heel joviaal. Ik vertelde haar dat we bezig waren met de voorbereidingen van de twintigste verjaardag van ‘The Magnificent Tree’ en opeens bleek dat we zin hadden om terug samen te werken. De split in 2008 was zeker niet vijandig, al werd dat hier en daar geopperd. Wij vonden het erg jammer dat ze de band verliet. Geike wilde een soloplaat maken, en kon dat niet combineren met de fulltime job bij de band.” Dat beaamt ook Raymond: “We zijn niet met getrokken messen uit elkaar gegaan, haha. We zijn niet rancuneus.”
Voor Geike voelt de onverwachte terugkeer als thuiskomen: “We wilden samen de twintigste verjaardag van de plaat vieren. Gewoon erover praten, riep al heel veel fijne herinneringen op. Het is een vreemde sensatie. Ik stap er met heel veel plezier terug in. Hoe de fans gaan reageren, weet ik niet. Maar het voelt echt goed voor mezelf. Ik ga opnieuw mijn eigen verhaal leggen in de nummers.”
De kans die Hooverphonic nu krijgt om opnieuw in de meest iconische bezetting te kunnen optreden, is een echte “once in a lifetime” kans. “It feels good, it feels natural” licht Raymond toe. “Maar”, bevestigt Alex, “het is natuurlijk een beetje bitterzoet voor Luka. Ze is een uitstekende zangeres, zonder enige twijfel. We hebben met Luka drie geweldige jaren gehad. Maar onze samenwerking stopt hier. We hebben door Europa en de Verenigde Staten gereisd, en we hebben samen veel memorabele momenten beleefd. We blijven haar met heel ons hart steunen. Ze krijgt een solosingle van Universal en als Luka dat wil, zal ik haar uiteraard ook solo blijven begeleiden.
Vanavond om middernacht verschijnt ‘Mad About You’ in een nieuwe versie. ‘De stemopnames met Geike voelden onmiddellijk vertrouwd’, aldus Alex. ‘We hadden elf intense jaren samengewerkt. We zijn allemaal ouder en wijzer. De nieuwe opname klinkt meer ingetogen, en misschien zelfs iets meer triphop dan het origineel uit 2000. De harmonie is nog melancholischer en beklemmender geworden, omdat ik de toonaard heb veranderd. Die is namelijk ongelofelijk bepalend voor de sfeer van een nummer.’
Alex vindt experimenteren goed, maar: ‘Soms moet je ook weten waar de grenzen liggen. We zijn op een punt gekomen in ons leven dat, in onze live shows, een iconisch nummer een iconisch nummer moet blijven. Het tijdloze is steeds belangrijker geworden.
We weten niet wat morgen brengt, en dat is het boeiende en het verslavende aan onze job. Mijn dokter zegt dat ik chronische stress heb. Ja, maar neem die weg, en ik val morgen dood. Niets moet, maar alles kan nog. Creatief blijven we altijd. Ik heb geen spijt van de zaken die gebeurd zijn.’
‘Ik ook niet’, glimlacht Geike minzaam.